Gioachino Rossini

A SEVILLAI BORBÉLY

mix opera 12

2024. szeptember 13., péntek 18:30

Erkel Színház – Nagyszínpad

Ajánló

Opera két felvonásban, olasz nyelven, magyar és angol felirattal

Az előadás hossza: , 1 szünettel.

Bátran állíthatjuk, hogy a vígopera-irodalom egyik legkedveltebb és legtöbbet játszott darabja Gioachino Rossini A sevillai borbélya. Nem hiányozhat hát az OPERA repertoárjáról sem. A 2023/24-es évadban Káel Csaba korábbi rendezését újította fel, amely eredetileg 2016 nyarán volt látható Szombathelyen, majd a Müpában, de csak néhány alkalommal. A rendező, aki számos produkcióval megörvendeztette már az Operaház, az Erkel Színház és az Eiffel Műhelyház közönségét, ezt a művet némafilmes környezetbe helyezi, úgy nagyítja fel könnyed és végtelenségig szellemes muzsikájában a humoros helyzeteket. A rendezés igyekszik zeneileg is leporolni a darabra évszázadok alatt rárakódott előadásbeli tradíciókat és eredeti frissességében megmutatni az operát. „Nagyon kellett ez az enyhe modernség ennek a 19. századi műnek, sokkal élvezhetőbb, befogadhatóbb lett így” – olvasható egy nézői beszámolóban.

Részletek

Helyszín
Erkel Színház – Nagyszínpad
Dátum
2024. szeptember 13.
Kezdés ideje
18:30
Befejezés ideje
21:30

Cselekmény

I. felvonás
Almaviva gróf beleszeretett Rosinába, Bartolo doktor nevelt lányába – olyannyira, hogy rangján alul is megházasodna. Álruhában kóborol Bartolo háza előtt, egy alkalmi zenebandával ad szerenádot. Ekkor jelenik meg Figaro. A borbélymesterség csak ürügy szinte, hogy házakba ki-bejárjon, hölgyektől urakhoz levélkét, üzenetet vigyen, ügyeket oldjon és kössön, bonyolítson éltet, szerelmet. Figaro Bartolo házába is bejáratos, egy kis csellel Almaviva gróf is közelebb jut céljához. Lindoro, a szegény diák képében vallja meg szerelmét Rosinának, de a várva-várt választ már nem tudhatja meg, mert a szerenádot megzavarják.
Bartolo hírét veszi, hogy Almaviva gróf a városban tartózkodik, úgy dönt, hogy még ma nőül veszi Rosinát és hozományát, és Basilióhoz siet. Figaro is munkához lát, tervet sző: mint részeg katonát, beszállásolási cédulával fogja a grófot a házba juttatni. A szerelemre gyúlt Rosina elhatározza: mindent megtesz, hogy Bartolótól és házától megszabaduljon. Levelet ír Lindorónak, felajánlja szerelmét, és kéri, szabadítsa meg. De hogyan juttassa el hozzá üzenetét? Figaro érkezik, majd elbújik, és kihallgatja a Basilióval visszatérő Bartolót. Basilio „zenemester” pénzért hajlandó a rágalomra, a csalásra. Úgy döntenek Bartolóval, hogy azon nyomban megírják a házassági szerződést, és még ma tető alá hozzák a házasságot. Figaro minderről értesíti Rosinát, s a levéllel a grófhoz indul.
Bartolo leleplezi a lányt, hogy titokban levelezést folytat, de Rosina állhatatos, tagad, semmitől meg nem retten – Bartolo majd megpukkad. Kvártélyt követelve, részeg katonaként ront be Bartolóékhoz Almaviva. Bármilyen ügyes is a lány, bármily elszánt is Almaviva, Bartolo nem hagyja magát. Az indulatok magasba csapnak, a gróf elveszti a fejét, és Bartolóra támad. Figaro sem tudja lecsillapítani – a nagy csetepatéra váratlanul megjelenik az őrjárat. A katonának öltözött grófot letartóztatják, és már indulnának is vele a tömlöcbe. Nincs más lehetőség: Almaviva titokban felfedi kilétét az őrtisztnek, a gróf megszabadul. Senki nem ért semmit, minden a feje tetejére áll.

II. felvonás
Almaviva zenetanárnak öltözve állít be a doktor házába, bizonygatván, hogy a megbetegedett Basilio helyett kell órát adnia Rosinának. Hogy Bartolo gyanakvását eloszlassa, odaadja neki a lány levelét, amelyhez úgymond véletlenül jutott hozzá, s amely rendkívül alkalmas eszköze egy Almavivára irányuló rágalmazásnak. Bartolo ennek ellenére jelen akar lenni az énekórán. Szándékától az sem téríti el, hogy Figaro csakis most ér rá őt megborotválni. A helyzet kényszerűségét az ügyes borbély arra használja fel, hogy elcsenje Rosina erkélyének kulcsát. Kevésbé biztató fejlemény, hogy – épp a legalkalmasabb pillanatban – betoppan Basilio. Csak az Almaviva pénzével súlyosbított érvek bírják őt távozásra, de az óvatlan szerelmeseket Bartolo ezek után is lefüleli, és szétkergeti őket.
Bartolo megmutatja Rosinának az ominózus levelet, hogy elhitesse: Lindoro, a kétszínű, álnok ember csak ki akarná őt szolgáltatni Almaviva grófnak. Az éjjeli viharban Bartolo elrohan az őrségért, az erkélyen bemászó gróf és borbély pedig egy elkeseredett, feldühödött Rosinával találja szembe magát.
A félreértés azonban rögtön tisztázódik. Lindoro leleplezi magát és a Bartolo intrikáját: a vagyontalan diák és a nagyhatalmú Almaviva gróf egyugyanazon személy. A boldog szerelmesek most már a Bartolo állította csapdát is a maguk javára fordítják. A sorsdöntő percben érkező jegyző egykettőre összeadja őket, és kapóra jön Basilio korruptsága is, amelyet éppen csak egyengetnie kell egy pisztolynak. Az énekmester tanúként hitelesíti Almaviva és Rosina házassági szerződését, megbízója, az őrséggel későn befutó Bartolo pedig természetesen hoppon marad.

Kritikai visszhang

"Az előadás nemcsak különleges miliőjével, elbűvölő humorával, valamint lebilincselően szellemes, dinamikus és játékos zenéjével varázsolta el a nézőket: mind az éneklést, mind a színészi játékot tekintve remek alakításokat láthattunk. (...) A modern és tradicionális elemek ötvözése – amely az egész produkciót jellemezte – azt az érzést keltette, hogy a történet bárhol, bármikor játszódhatna. Ez az egyszerre újszerű és időtlen megközelítés, valamint az előadás lendülete és humora is hozzájárulhat ahhoz, hogy minél szélesebb rétegek, különböző korosztályok és zenei ízlésű emberek számára is vonzóvá váljon a klasszikus zene."

Tukács Orsolya, Magyar Nemzet