Tovább a tartalomhoz

Az Opera szeptember közepére máris három premiert jegyez. A 11-én nagy sikerrel bemutatott West Side Story után 19-én, ugyancsak az Erkel Színházban, a Walking Mad című modern koreográfiát először láthatja a magyar közönség. Szintén sosem járt még Magyarországon Donizetti Bolondokháza című egyfelvonásosa, amelyet az Andrássy úti Szfinx-teraszon játszanak, s még aznap este, az Opera előtt nagyszabású szabadtéri Shakespeare Show várja a nézőket.

Modern műsorral kezdi 2015/2016-os évadát a Magyar Nemzeti Balett társulata az Erkel Színházban. Az Őrült tánc! – de van benne rendszer című programban esténként négy koreográfiát láthat a közönség: az Opera balettegyüttese által korábban nagy sikerrel színre vitt Petite mort, Hat tánc és Trójai játékok koreográfiák mellett Johan Inger lélegzetelállító darabját, a Walking Madet tűzik műsorra. Az alkotás először látható Magyarországon.

Johan Inger a Svéd Királyi Balett és a Holland Táncszínház egykori táncosa 2001-ben kilenc szólistával Ravel zenéjére álmodta színpadra a Walking Madet, amely a kapcsolatokról szól és azt a szókratészi gondolatot követi, mely szerint a legnagyobb áldások az őrület képében találnak ránk. „Ravel híres Bolerójának szexuális telítettségű, majdhogynem giccses története késztetett arra, hogy elkészítsem a saját verziómat – mondja az alkotó. – Hamar eldöntöttem, hogy különböző formájú és különböző körülmények között formálódó kapcsolatokról fog szólni. Az az ötletem támadt, hogy létrehozhatnánk egy falat, mely a minimalista zene kíséretében transzformálja a teret és kisebb „zsebeket” teremt benne a különböző szituációkhoz. A Walking Mad olyan utazás, amely során félelmeinkkel, vágyódásainkkal és a lét könnyűségével találkozunk.” A produkció, amely már bemutatása évében elnyerte a legjobb előadásnak járó Lucas Holving-, valamint a Danza & Danza-díjat, az Erkel Színházban hét alkalommal látható ősszel. A darabot a koreográfus szintén balettművész testvére, Carl Inger és Yvan Dubreuil tanította be a budapesti együttesnek. Dubreuil kiemelte: „ A Walking Mad érzelmileg és energetikailag egyaránt nagyon őszintén ábrázol. Ikonszerűen letisztult a mozgásvilága, és nekem ezt kell előhoznom a balettművészekből.” A balettmester a Hat tánc bemutatója előtt dolgozott utoljára az együttessel. „A mostani együttműködés remek lehetőség arra, hogy megfigyeljem, mennyit fejlődtek az általam már ismert művészek, és hogy milyen sokat fejlődött az együttes sokszínűségben (alkati, nemzetiségi és tapasztalatbeli sokszínűségben), ami egy új szintre emelte a Magyar Nemzeti Balettet, egy sokkal nyitottabb és minőségibb művészi  csoportot hozva létre.”

Az esten a Walking Mad előtt ismét láthatók a társulat elmúlt években bemutatott sikerdarabjai: a harcművészeti elemekkel tűzdelt, akrobatikus ügyességet igénylő Trójai játékok, az agresszió, a szexualitás, a csönd, a muzsika, a sebezhetőség, az egymásra utaltság és az emberi szépség sajátos költőiségét együtt hordozó Petite mort, valamint a szédületes dinamikájú, a mozarti játékosságot és az abszurd valóságot egyszerre megmutató Kylián-darab, a Hat tánc.


Míg az Erkel tánccal, az Opera szabadtéri előadásokkal készül szeptember 19-re, sokszínű szórakozást kínálva az Autómentes hétvégére kilátogató tömegeknek. A rendezvényen belül Operanapok a Sugárúton alcímmel rendelkezik az ingyenes programsorozat, amely idén szombaton és vasárnap a Szfinx-teraszon commedia dell’arte előadásokkal jelentkezik, esténként pedig az Opera elé, az Andrássy útra invitálja az érdeklődőket. 

Mindkét napon három ingyenes operaelőadást tartanak a Szfinx-teraszon, a közönség 14, 16 és 18 órai kezdettel nézheti meg a A csengő, a Bolondokháza és A telefon című szórakoztató egyfelvonásosokat, fiatal rendezők színrevitelében. Donizetti Bolondokháza című művét először játsszák Magyarországon! Az előadást Csákovics Lajos fordításában, Szilágyi Bálint rendezésében, Köteles Géza vezényletével adják elő az Opera magánénekesei. A Bolondokháza témája az opera mint pszichiátriai módszer: az intézetben „operával" kezelik az őrülteket. A szereplők mai, utcai ruhában érkeznek, majd a cselekmény során szinte mindegyikük megőrül és átváltozik operai karakterré – megjelenik a műfaj sok sztereotip figurája, wagneri lovagok, barokk angyalkák, egerek, háremhölgyek és így tovább. Tanúi lehetünk, hogyan lesz normális emberekből egy operai társulat, azaz hogyan terjed el a téboly...

Az előadás szombat éjjel is megtekinthető két alkalommal, a Színházak Éjszakája program keretében ugyanis késői túrákat szerveznek az Operában, melynek lezárásaképp a színpadon ismét eljátsszák a garantáltan jó hangulatú opuszt.

Az Andrássy úton épülő nagyszínpadon szombaton 20 órától ismét ezreket vonzó produkciókkal jelentkezik a dalszínház. A most induló Shakespeare-évad előfutáraként nagyszabású Shakespeare-show-t rendez Kálloy Molnár Péter. A műsor, amelyben olyan prózai színészek is jeleskednek majd, mint Haumann Péter, Kálid Artúr és Gáspár András, az Opera repertoárjában futó Shakespeare-előadásokra épül. Színpadon az Opera és a Magyar Nemzeti Balett szólistái, többek közt Létay Kiss Gabriella, Fekete Attila és Kálmándi Mihály, Apáti Bence és Starostina Kristina, Nánási Helga és László Boldizsár, valamint az Opera Énekkara és Zenekara is fellép. Az Andrássy úti nagyszínpad hatalmas kivetítőjén másnap  A hattyúk tava című balett-előadást láthatja a közönség.