Puccini életének egy tragikus momentumát feldolgozó zenés dráma ősbemutatója, valamint egy gálakoncert zárja a Magyar Állami Operaház „Puccini Itáliája” tematikus évadát megkoronázó fesztiválját a hétvégén. Szálinger Balázs Krizantémok, avagy Liù halála című kamaradarabjával június 8-án és 9-én az Eiffel Műhelyházban, Gregory Kunde amerikai sztártenorral és elragadó magyar partnernőivel június 10-én az Erkel Színházban találkozhat a közönség.
A Wagner-tematikához kapcsolódó Siegfried-idill 2018-as bemutatója után Szálinger Balázs költő újabb zenés színművel gazdagította a kortárs irodalom és az opera műfajának kapcsolatát erősítő repertoárt. A Krizantémok, avagy Liù halála az Opera jelen évadának központi szerzőjét, Puccinit állítja a középpontba.
Szálinger Balázs drámájában egy, a korabeli sajtóban igencsak felkapott esetet vett alapul. Puccini múzsaként tekintett az őt körülvevő nőkre, és valamennyi művéhez más-más múzsát talált felesége, Elvira azonban egyre nehezebben tűrte a férje körül legyeskedő, a mesterre áhítattal tekintő nőket. Ennek a féltékenységnek esett áldozatul Doria, a Puccini-ház szolgálólánya, akit a sorozatos vádaskodások és megaláztatások következtében megmérgezte magát. Doria posztumusz vált a szerző múzsájává, hiszen neki állított emléket, mikor megkomponálta az alázatos szolgálólány, Liù halálát a Turandotban. Számos zenetörténész és Puccini-rajongó szerint nem véletlen, hogy épp ezek a hangjegyek voltak a mester utolsó papírra vetett zenei gondolatai.
A gyönyörű Puccini-szerzeményekkel kísért darabban a címadó Krizantémok vonósnégyes mellett olyan népszerű operákból szólalnak meg részletek, mint a Pillangókisasszony, A Nyugat lánya, a Gianni Schicchi, a Bohémélet és természetesen a Turandot, de olyan ritkaságok is elhangoznak, mint a PucciniFeszten ugyancsak bemutatott A fecske egyik áriája, vagy a Capriccio sinfonico című darab részlete. A prózai szerepekben tehetséges fiatal színészek – Olasz Renátó (Puccini), Tankó Erika (Elvira), Mészöly Anna (Dorina), Bajor Lili (Fosca, Elvira lánya) és Stork Natasa (Giulia, Dorina unokatestvére) – lépnek színpadra, míg az áriákat Rőser Orsolya Hajnalka és Boncsér Gergely tolmácsolásában hallhatja a közönség. A Szilágyi Bálint rendezésében megvalósuló előadás, amelynek szürreális látványvilágát Márkus Sándor jegyzi, az idei évadban június 8-án és 9-én látható az Eiffel Műhelyházban.
Ugyancsak hölgyek gyűrűjében mutatkozik be a napjaink legnagyobb Puccini-tenorjai között számontartott amerikai Gregory Kunde is, aki június 10-én először lép fel Magyarországon. Kunde a világ legnagyobb operaházaiban énekli Puccini műveit – a szerző darabjaiban csak az elmúlt évben fellépett a Veronai Arénában, Madridban, Bolognában, Barcelonában, Dallasban és Tokióban, de elég, ha ehhez megtekintjük a budapesti közönségnek küldött videóüzenetét. Az International Opera Awards által 2016-ban „Az év férfi énekesének” választott tenor 2017-ben szólólemezt is megjelentetett Vincerò! címmel részben verista szerzők műveiből, ezúttal pedig az Erkel Színház közönségét készül megnyerni magának.
A PucciniFesztet pünkösdhétfőn záró áriaest műsorán nemcsak Puccini, de a rá ható és belőle inspirálódó szerzők, Ponchielli, Leoncavallo, Mascagni, Catalani, Boito, Cilea, Giordano, Charpentier és Verdi áriái is elhangoznak. A kétrészes, nagyszabású programban a hazai operaélet válogatott kiválóságai is fellépnek, így a közönség Fodor Bernadett, Sáfár Orsolya, Pasztircsák Polina, Bátori Éva, Létay Kiss Gabriella, Rálik Szilvia és Sümegi Eszter előadását is élvezheti – szólószámokban és duettekben egyaránt. Az egész est alatt közreműködő, tudását önálló koncertszámokban is megcsillogtató Opera Zenekart az intézmény egykori főzeneigazgatója, Halász Péter vezényli.
Fotók: Csibi Szilvia